1. Om Märkbar.se
  • Märkbar AB, Org. nr. 559413-8140, Momsreg. nr. SE559413814001
  • Företaget har sitt säte i Surahammar. Företagets postadress är Sagavägen 41C, 73536 Surahammar.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 2-5 dagar. Detta är alltså tiden det brukar ta för fraktbolaget att leverera från det att vi postat beställningen.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå bör ni kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Om leverans av någon anledning inte kan ske av fraktbolaget och beställningen kommer i retur till oss. Kommer vi i första hand höra av oss till kunden via angiven mejladress för felsökning och om möjligt skicka ordern på nytt. Får vi inget svar från kund inom rimlig tid görs en retur av beställningen samt återbetalning av ordervärdet minus hanteringsavgift på 50kr för brevpost, 75 kr för varubrev, och 100 kr för ombudsfrakt.
  • Det är kundens ansvar att ange en korrekt adress samt se till att det är möjligt för fraktbolag att leverera. Ex. genom att mottagarens namn ska tydligt stå på brevlådan samt ange eventuellt lägenhetsnummer.
  • Anger Kunden en felaktig adress att det resulterar i extra avgifter från fraktbolaget (ex. felaktigt EDI hos Postnord) har vi rätt att föra vidare dessa kostnader på kunden
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Undantaget är prislistan gällande tillverkning (för ex. tygmärken och spegatter) som är exklusive moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss via [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn och ordernummer finnas med samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakten och ansvarar för att varorna inte skadas i returfrakten, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i eventuell ursprunglig förpackning. Det är rekommenderat att paketet har er avsändaradress på sig, speciellt om ni postar med frimärken.
  • Adressen för returer är: Märkbar AB, Sagavägen 41C, 73536 Surahammar
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.


  • 5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Detta gäller bland annat vid beställning av egna tygmärken, innan produktion ska du som kund ha fått bild på ett provmärke och godkänt denna. Levererad beställning efter godkänt provmärke kan ej ångras.
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas snarast efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Märkbar.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Märkbar.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish och Stripe.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är i huvudsak Postnord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Vi använder oss för tillfället inte av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Märkbar.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.